fredag 11 mars 2016

Mina bästa semesterminnen.

Världen är stor och reslusten också. När våra barn är på väg att bli vuxna ändras även våra resor. Det blir ett annat tempo.Vi hinner se och uppleva mycket på kort tid. Vi kan resa runt med korta stopp och leva med ouppackade resväskor.
Men det har funnits en tid då barnen var små och vi var trötta småbarns föräldrar. Vi tillbringade våra semesterveckor med att umgås med släkt och längtade efter att få ha semester för oss själva helst i något varmt land.

Port de Pollenca, Mallorca

När jag ser tillbaka, kan jag konstatera att de bästa semesterresorna blev de som kan beskrivas med ord som: genuint, småskaligt och avskiljt, vacker natur och upplevelser med barnen. Vädret spelade mindre roll även om det var skönt att komma till ett varmare klimat.

Norge

De första familjeresorna gick till Danmark som låg nära oss, men en gång packade vi bilen och tog båten till Norge för att sedan köra mot fjordarnas rike.
Där hyrde vi ett litet hus av en äldre man mitt i ingenstans. Med dimmiga berg som omringade oss kändes det som om vi befann oss i en saga.

Vi gick små promenader i naturen och åkte längs fjorden med den lånade båten. Höjdpunkten för vår då 6-åriga dotter var att en dag dra upp en fisk som vi sedan stekte till middag.

Norge

Naturen i västra Norge är hänförande vacker. En picknick med utsikt över Hardangerfjorden - kan det bli vackrare än så?

Hardangerfjord, Norge

Kreta - Grekland
Här bodde vi i den lilla byn Almyrida strax öster om Chania. Ett lugnt ställe med en kort resväg från flygplatsen i Chania.

Almyrida, Kreta, Grekland

Dagarna tillbringades vid stranden och poolen eller så tog vi en promenad i närområdet.

Hotel Almyrida, Kreta

I juni var det fortfarande inte för varmt för en kortare vandring genom en mindre ravin. Vi liftade med en flakbil upp till ravinens högsta punkt och sedan vandrade hela vägen ner. Svalt och skönt inne i ravinen, lite rolig klättring, picknick med några åsnor som tittade på och sedan en glass när vi äntligen var nere igen.

vandra med barnen på Kreta

På kvällarna åt vi gott och gick ner till stranden där vi spelade boll och tittade på solnedgångar. Det fanns inga surfplattor då.

Almyrida beach, Kreta

Kreta, Grekland

Lettland.

En sommar tröttnade vi på att trängas med släkten och hyrde ett traditionellt lettiskt timmerhus ute på landet. De som ville träffa oss fick komma dit istället.

Lettland, Kažoki, Ēdole

Här bodde vi mitt ute i naturen. Tidigt på morgonen såg vi en räv smyga över ängen. På kvällen såg vi tranor som dansade. Den lilla dammen var full med stora grodor som barnen förtjusta håvade upp och släppte ut igen.

Vi njöt av tystnaden och kopplade av med en bok.

Det fanns så mycket plats för barnen att springa runt. Här kunde vi sitta ute långt in på kvällarna och bara vara.

Lettland

Vi rodde båt i den vackra sjön bara en kort promenad från huset.

Kände vi oss för en dag på stranden, fanns Lettlands västra kustens vilda och vackra stränder inom kort köravstånd. Här kunde vi blicka ut mot havet och berätta för barnen att härifrån färdades deras farfar med sina föräldrar när de flydde i en fiskebåt till Gotland.

Mallorca - Spanien.

När barnen var små, gick det bra att komma iväg på en resa utanför högsäsongen vilket jag varmt rekommenderar att göra. Priser som inte ruinerar, mindre turister och fortfarande skön värme på hösten.

Mallorca

Med billigt flyg till Palma och sedan körde vi mot norra delen av ön där vi hade hyrt en lägenhet i Port de Pollenca. En mindre ort - granne med barnfamiljernas favorit Alcudia, men mysigare och mer genuint.

Här fanns en barnvänlig strand med klart vatten och det var lätt att göra små dagsutflykter. Vi utforskade den närmaste byn Pollenca ....

Mallorca, Pollenca

....där somliga tyckte om att gå upp alla trappor till byns kyrka.

Vi vuxna fick vår dos av upplevelser när vi körde ut till den vilda och vykortsvackra halvön Formentor och avslutade utflykten med ett dopp vid Playa de Formentor.

Mallorca, Playa Formentor

Vi tog långa promenader längs havet med många goda skratt och åt den otroligt goda maten som serverades här.

Det blev också en lättare vandring till Cala Sant Vicenc på andra sidan halvön med ett dopp där och fikon provsmakning på vägen dit.

Legoland - Danmark.

För en familj som har en riktig lego byggarfantast är ett besök på Legoland för eller senare oundvikligt. särskilt om det ligger så nära. Åter igen valde vi att resa dit utanför sommarlovs tider.

Legoland, Danmark

Förutom att titta på alla lego-världar och tillbringa tid i legobyggverkstaden, blev det många roliga åk med berg och dalbana och annat skoj.

Legoland, Lettland

Toscana - Italien

Någonstans mellan Florens och Sienna på den toscanska landsbygden tillbringade vi en underbar semestervecka i början på sommaren. Mitt i Chianti trakterna hittade vi egendomen där vi hyrde en lägenhet i ett av småhusen som låg utspridda över ett stort område.

Toscana, Italien

Det var bara vid den gemensamma poolen som vi såg att det fanns även andra gäster på Poggio d´Oro men de var inte särskilt många i slutet av juni.

Toscana, Italy, Poggio d´Oro

Poolen hade en fantastisk utsikt över landskapet och här övade vår dotter sin nyvunna simfärdighet medan lillebror fick hinna ikapp med simpuffar.

Det var lätt att trivas här. På nära håll fick vi se vingårdar med chianti vindruvorna.

Det vackra landskapet lockade fram barnens lust att skapa.

De pittoreska medeltida byarna var som tagna från sagovärlden. Vår favorit blev San Gimignano känt för de många tornen.

San Gimignano, Italy

En riktigt spännande upplevelse för barnen blev medeltida skördefestivalen som pågick i San Gimignano just dagen vi råkade komma dit.

San Gimignano, Italien

När vi inte orkade laga mat i vårt enkla kök körde vi in till den närmaste byn och beställde en äkta italiensk pizza på en liten "ristorante" där alla byns män hade samlats för att följa någon stor fotbollsturnering. När Italien gjorde mål, blev det rena feststämningen....och vår middag blev utdragen. Solen var på väg ner när vi äntligen traskade hem igen.

Italien, Toscana

Resetips:
Huset i Lettland hyrde vi via resebyrån Lauku Celotajs (Baltic Country Holidays) men idag finns huset Kažoki även hos Booking.